Det er over hundre år siden reklamemakere første gang brukte kommunikasjonsmodellen AIDA for å bevisstgjøre stegene fra kunden ble oppmerksom på et produkt eller en tjeneste, til de gikk til innkjøp. Men har en slik modell laget på 1800-tallet noen relevans i vår digitale tidsalder?

Dagens moderne digitale markedsførere snakker mye om å føre folk gjennom the Funnel, eller kjøpstunnelen, som det også kalles på norsk. Det er også stadig økende oppmerksomhet rundt kjøpsreisen, altså hva kunden opplever i sin kontakt med din organisasjon. Alt er bare varianter av AIDA, og til syvende og sist handler det om følgende:

  1. Vekk oppmerksomhet! A i AIDA står for Attention, og for at noen i det hele tatt skal vite om tilbudet ditt må de jo kjenne til det. Intet nytt under solen så langt.
  2. Hvis kunden har blitt oppmerksom på ditt tilbud, så kan det hende hun vil vite mer. Kanskje det passer for henne? Det er der I for Interest kommer inn. Kunden lærer mer om tilbudet og konstaterer kanskje at dette er interessant.
  3. Så er det snakk om å få lyst på det du tilbyr. Rett og slett en D for desire. For å komme videre må prisen stemme, og produktet må oppleves som tilgjengelig. På dette nivået vurderes også ting som sosial verdi, garanti, service og forhandlers troverdighet.
  4. «Be om ordren», sa man før i tida. I digital markedsføring søker man å gjøre seg så hyggelig og attraktiv som mulig for at kunden selv skal få lyst til å gjøre en handel, og gjerne gjennomføre den selv. Action er det uansett!

KONKLUSJON: AIDA står støtt i dagens kommunikasjon. Den er ryggraden til salgsfunnels, kjøpsreiser og nye kommunikasjonsmodeller fra smarte hjerner i store konsulentselskap.

Å jobbe med den etablerte kommunikasjonsmodellen AIDA kan virke som en vinner.

 

Fun fact om AIDA.

  • Aida er et arabisk kvinnenavn som betyr «besøkende» eller «tilbakevendene»
  • Aida er også en opera i fire akter av Guiseppe Verdi. Aida en nubisk prinsesse som er tatt til fange og holdes som slave i Egypt. En militær, Kaptein Radames, slites mellom sin kjærlighet til henne og sin lojalitet til faraoen.
  • Verdi fikk 150 000 franc for jobben med å skrive Aida.

Kilde: Wikipedia.

 

Dette er AIDA:

 AIDA-kjøpstrakten finnes i et utall varianter, men vi forholder oss til den originale, som er over 100 år gammel. Den ble laget som en støtte for reklametekstforfattere for å minne dem på at salgsprosessen består av flere faser før man kan be om ordren. Denne modellen er grunnlaget for de fleste modeller man ser i dag og er et flott hjelpemiddel når man skal planlegge markedsaktiviteter.

A for Attention

Å skape oppmerksomhet rundt din eksistens er første bud. Her spiller ofte SoMe en viktig rolle. Har du en spennende historie som bryter gjennom mediekaoset, så er du på vei. Men som regel er det ikke her du skal komme med det knallgode tilbudet ditt.

I for Interest

Nå er kunden oppmerksom på deg, og kanskje litt nysgjerrig og interessert. Her også er SoMe et egnet verktøy, ofte i kompaniskap med egne web-sider og f. eks. presseaktiviteter.

D for Desire

Her har kunden blitt bedre kjent med deg og vet hva dine produkter kan gjøre. Denne kunden begynner å komme i posisjon for en handel. Nå gjelder det å treffe denne kunden med kommunikasjon som nører opp under lysten på dine produkter. Det kan f. eks. skje på YouTube, hvis det f. eks er snakk om en dypere produktinformasjon

A for Action

Tiden er inne for å handle. Dette kan være som resultat av et salgsmøte, en TV- eller radioreklame, reklame på nettet, et webinar eller et dypdykk i en YouTube-video.

Vet man hvor i AIDA kunden befinner seg, ja da har man en god pekepinn på hvordan og hva man vil kommunisere.

I Basicfamily konsentrerer vi oss om å lage innhold som fungerer gjennom hele kjøpstrakten, der hvor det er riktig for den gode historien.

Kategorier: 2018

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *