Norwegian Wood musikkfestival er symbolet på late sommerdager i Frognerbadet, godt hjulpet av en artistliste uten sidestykke og en helt spesiell stemning. I dag skulle den 27. festivalen ha startet, men etter noen ugreie år måtte sommerens festival avlyses. Stadige eierskifter og nye koster har regjert de siste årene, inntil konkursen rammet i fjor. I skrivende stund er også årets eier begjært konkurs, og Norwegian Wood er strøket av alle festivaloversikter for 2018. Hva bringer dagens nye eiere til torgs som kan redde den haltende festival-elefanten fra å legge seg ned for godt?

 Norwegian Wood ble startet av noen venner av meg, og jeg var i årevis med som frivillig, samtidig som jeg alltid fikk en smugtitt bak kulissene.  I år har jeg vært litt involvert i kulissene til de nye eierne av Norwegian Wood.

Alle forstår at å drive en festival er en krevende oppgave. Ikke bare skal man signere de riktige artistene for publikum og lommeboka. Man skal rekruttere og organisere frivillige, forholde seg til det offentlige og andre interessenter samt håndtere profesjonelle aktører som vet hvor skapet skal stå! I tillegg kommer tusen andre små og plutselig store utfordringer, som skulle vært håndtert i går. Og, man skal ha økonomisk ryggrad til å garantere for- og betale artister og andre leverandører. Det kan vær tøft nok når billettsalget ikke tar av og det fremdeles er noen måneder igjen til våren.

Avlyst for første gang

Mangel på økonomisk styrke gjorde at Norwegian Wood for første gang på 27 år måtte avlyses i år. Den nye eieren, Norsk Øl har allikevel planer om å komme tilbake. Nå har selskapet kjøpt seg tid til å skape et solid økonomisk fundament og samtidig jobbe med festivalens profil og struktur.

Nye tanker om festivalorganisering

Eieren av Norsk Øl, Henning Thoresen, har tatt med seg noen nye tanker inn i den norske festivaljungelen. Han vil lage folkets festival. Det som begynte med tre venner som ville lage musikkfestival med artister de likte, fortsetter nå med at trofaste festivalgjengere selv kan kjøpe en andel i Norwegian Wood-festivalen.  Men hvorfor skal man så bruke noen tusenlapper på å kjøpe seg inn i en festival, en aktivitet som ikke akkurat er kjent for å gjøre folk steinrike? Jo, fordi man vil påvirke festivalen. Man vil være en del av favorittfestivalen sin, man vil komme med forslag til profil og artister, man vil ha en mening om hvorfor øl-køen blir for lang, og man vil si fra hva man mener om maten som blir servert.  Og man vil bli hørt.

Vil stå på scenen selv!

Noen nøyer seg ikke med å bli hørt fra kulissene. De vil selv stå på scenen! Også dette planlegger Thoresen å gjøre noe med. Hvert år skal det etableres et Folkets band, en gruppe hobbymusikere som kun har fått noen timer sammen, får æren av å spille på stor scene foran et entusiastisk publikum. Selvsagt skjer dette under ledelse av en trygg og erfaren kapellmester. Drømmer skal oppfylles!

Det mangler ikke på festivaler i Norge, men er tiden nå inne til å la publikum selv si sin mening, og bli hørt. Selv om Norwegian Wood ble avlyst i år, kanskje dette kan være spiren til en ny måte å organisere en festival på?

Kan man demokratisere en festival?

La oss kalle det demokratisering av festivaluniverset. Om det fungerer gjenstår å se.  Enten i et gjenoppstått Norwegian Wood eller at noen andre plukker opp ideen.

For oss i Basicfamily faller tanken naturlig, for vi jobber for å demokratisere sosiale medier. På samme måte som Norwegian Wood vil slippe til folket i sin festival, gjør vi alt for at alle skal ha en skikkelig stemme på sosiale medier.

 Fun facts om Norwegian Wood

  • Norwegian Wood startet allerede i 1992, i bunnen av en liten hoppbakke på Bærums Verk. Johnny Cash elsket stedet og spilte for noen hundre sjeler i Lommedalen.
  • I 1994 flyttet festivalen til Frognerbadet. Denne festivalen var lagt opp til å være helt rusfri, da arrangøren ville sikre seg å kunne komme tilbake neste år.
  • Bob Dylan synes Frognerparken minnet han om der han vokste opp.

Morten Brusletto

Morten er partner i Basicfamily, et hyggelig, lite selskap som jobber for at også mindre organisasjoner skal ha en stemme på sosiale medier. Han har lang erfaring fra PR og sosiale medier, og har jobbet med innholdsutvikling i mange år.

Kategorier: 2018

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *