Hvordan skal jeg lade den nye elbilen min?

Fylling av drivstoff er kanskje den største overgangen fra fossilbil til elbil. Alle har vel hørt om rekkeviddeangst, og det vil vi helst unngå.

En blå industrikontakt med eget B-jordvern og ladekabel som følger med bilen ble løsningen på hjemmelading for Morten Brusletto.

Jeg har erfart at det grovt sett finnes tre typer lading; hjemmelading, bortelading og hurtiglading.

Det som skiller de forskjellige typene lading er kabeltype, varierende ladetid og at prisen er varierende. Man betaler strøm pr. minutt og da handler det jo om hvor mye strøm man klarer å putte inn i batteriene på kortest mulig tid. Hvordan man lader er også avhengig av kjøremønster.

For vår del er bilen hjemme hver natt og brukes til småkjøring opp til 10-12 mil pr dag. Et slikt kjøremønster tilsier mye hjemmelading om natten. Skal vi mer på farten vil det være naturlig å benytte både bortelading og hurtiglading, men det kommer jeg tilbake til.

Lading ved enebolig

Bor man slik til at man har all strøm på egen regning blir alt enklere, etter hva jeg erfarer. Etter å ha forespurt folk med kompetanse og erfaring, kom vi frem til at en såkalt blå industrikontakt med eget B-jordvern, var det beste for oss både på hytta og hjemme.

Vi så ingen grunn til å investere i ladeboks når bilen stort sett står til lading natten over, selv om boksen vil gi noe raskere lading og har fastmontert kabel.

Med blå industrikontakt (CEE) kan vi lade med opptil 16 A, noe som gjør at vår Hyundai Kona lades rimelig bra opp på en natt, men fra 0 til 100 prosent trenger den tilnærmet ett døgn.

Sikkerheten er ivaretatt og totalt havnet en slik installasjon på ca 13 000 kroner inkl montering og egen kabel.

Uansett vil alle med kunnskap om lading advare mot å koble seg direkte til en jordet husholdningskontakt (Schuko) på daglig basis. Da kan man risikere å bli ansvarlig for eventuelle uhell med det elektriske nettet i bygningen. Senest for noen dager siden leste jeg at alt for mange fremdeles driver med slik type lading, til fare for seg selv og andre.

Total forvirring!

Google var min beste venn for å sjekke markedet før bestilling.

For en fersk elbil-eier må jeg innrømme at det oppleves forvirrende å bevege seg inn i elbil-universet med alle dens forskjellige type kabler og ladestasjoner.  Hva slags ladekabel trenger jeg, og hva  slags hjemmeladestasjon må jeg ha? Slapp av, det er ikke så komplisert som det ser ut.  Både NAF og kommersielle aktører har gode oversikter og råd til valg av ladekabel og ladestasjon. Det har vært til stor hjelp for meg.

For å finne ut hva slags type kabelkontakt du har i bilen din så sjekk kabelen som følger med bilen. Den har vanligvis en hvit stikkontakt i den ene enden, og en kontakt som passer til din bil i den andre. Vent med å kjøpe hjemmeladekabel til du har bestemt deg for hvordan hjemmelading skal foregå.

Ved hurtiglading ute på veien bruker du kabelen som er på hurtigladestasjonen.

Bortelading

Enkelte butikksentre og parkeringshus tilbyr fremdeles gratis lading, men man skal shoppe ganske lenge før det monner skikkelig har jeg allerede erfart. Til det går det alt for sakte å lade ved så lav effekt.

Rådet fra ekspertene etter hva jeg kan lese meg opp til at kladdelading er helt OK og bra for batteriet. Så blir du tilbudt gratis strøm, så ta imot.

En annen type bortelading kan foregå med garasjekontakten til for eksempel svigermor. Dette kan gjøres i en jordet hvit Schuko husholdningskontakt i enkelttilfelle. Husk å stopp ladingen i en slik kontakt etter at du har lagt deg for kvelden.

Hurtiglading

For den som er mye på farta med elbil er hurtiglading løsningen. Eller hvis du får rekkeviddeangst på en langtur. Jeg har allerede bestilt og registrert ladebrikken hos de landsdekkende ladestasjonene Grønn Kontakt og Fortum så jeg er klar for langtur. Jeg har også lastet ned appene, så jeg kan betale med mobiltelefon.

Hvor mye skal jeg lade?

Selv lader jeg når jeg har mulighet, men det betyr ikke at jeg stopper på hver ladestasjon langs veien. Skal du allikevel ta en kaffekopp eller en matbit på et sted hvor du samtidig kan lade, er det lurt å benytte anledningen selv om du tilsynelatende har nok strøm til å nå dagens mål.

Har jeg vært på farten hele dagen lader jeg opp til 80 prosent hjemme. De siste 20 prosent går langsommere og koster dermed mer. Noen hevder at det også sliter ekstra på batteriet å lade de siste 20 prosentene, men hvor riktig det er strides de lærde om. Til hverdags ligger batteriet på vår bil som regel mellom 30 og 80 prosent. På langkjøring lader jeg ofte opp til 90-100 % for å være på den sikre siden.

Hvilke kabler må jeg ha?

Min erfaring er at det kan være lurt og ha et utvalg av kabler i bilen, selv om de tar litt plass. Selv har jeg med meg tre kabler, og har allerede hatt bruk for alle tre.

  • Schuko-kabelen som fulgte med bilen med kobling mot vanlig jordet hvit kontakt.
  • Type 2 elbilkontakt jeg kan bruke på f.eks. kommunale ladestasjoner
  • Kabel fra bil til veggstikk hvis du har valgt blå industrikontakt (CEE). Den bruker jeg på hytta også. Har du ladeboks er kabelen fastmontert på denne.

Lønner det seg?

Av alle regnestykker jeg har sett er drivstoffutgiftene på en elbil minst halvparten av en fossilbil. Ved klok hjemmelading kan man nok komme ned i en tredjedel sammnenlignet med fossilbiler. Men selv om du kvitter deg med bensinkortet så husk at nå kommer drivstoffkostnadene på strømregningen, eller et annet kredittkort.

Hæ?

Høres det komplisert ut, jeg kan trøste med at det tar ikke lange tiden før du kan regne deg som ekspert. Lykke til!

Mortenb