La oss ta en titt på hva DAB har gitt oss, to år etter det norske folk måtte kaste sine kjære FM-mottagere. Vi skal ikke snakke om dekning, der er vel konklusjonen at dekningen er litt varierende, spesielt for dem som har ettermontert DAB-antenne i bilen. Nei, vi skal heller se litt på hvilke andre fordeler vi har fått med dette nye radiosystemet.

DAB har gitt oss mange nye radiostasjoner, men har det betydd noe for mangfoldet? Utenom NRK preges DAB av kommersielle sjangerstasjoner med en tendens til å spille de samme artistene og sangene om igjen og om igjen, og om igjen, i det uendelige, til vi blir skikkelig lei. Men det er ikke det som er hovedproblemet med DAB.

DAB mangler digitale muligheter!
Hvor er det blitt av de digitale mulighetene? Det man forventer i en digital verden. DAB gir seg ut for å være digitalt, uten at vi som brukere ser så mange tegn på det. Hvor ble det av muligheten til:
• å hoppe 30 sekunder tilbake i sendingen hvis det var noe jeg ikke fikk med meg i farta? 
• å sette på pause, hvis jeg ønsker å utsette lyttingen noen minutter.
• å kunne ta opp en stasjon mens jeg hører på en annen. 
• å få mer informasjon om programmet/sangen som spilles 
• å sette serieopptak på programposter jeg ønsker å høre på mens jeg kjører bil? 
• å kunne høre på Podcast
• å dele opptak med kjente og venner? 
• å søke på ord, med stemme? 
Rett og slett, hvor er alle fordelene vi har vendt oss til med digitale TV-løsninger og radio på internett? Brukermulighetene med DAB er jo på samme nivå som det kasserte FM-båndet. Selv en kassettspiller er mer spennende. Med dette som bakteppe kan man spørre seg om poenget med DAB? Var drivkraften radiostasjonene sitt behov for tømme reklamevarelageret mer effektivt, ikke å skape et innholdstilbud som kunne gitt radiolytting et skikkelig løft?
For hvis kreftene bak DAB håpet at det skulle gi økt radiolytting, så er jeg redd de har forregnet seg. Lineær underholdning blir stadig mer marginal og fungerer ikke akkurat som en ungdomsmagnet, spesielt ikke når signalet rett som det er faller ut. Jeg er redd vi løpet av de neste ti årene vil kassere DAB til fordel for et skikkelig digitalt radiosystem som tar brukerne på alvor, ikke bare mediehusenes behov for å spre annonser!
Nei, vi er ikke imponert!

Kategorier: 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *