NSB er mer vy enn Vy

Mannen på bildet er bestefaren min, født i 1891. Som ung mann var han med å bygge Bergensbanen. Den gang det viktigste samferdselsmessige tiltaket Norge hadde utført. Et kjempeløft for nasjonen og en milepæl da Kong Haakon i 1909 med fest og hornorkester markerte åpningen av banen mellom øst og vest. Alt i regi av statsbanen, som etter hvert ble hetende NSB. Nå undrer jeg meg på hva goffa ville sagt om at svetten og Les mer…

Hvordan bli en videovinner?

Her er noen råd for å komme i gang! Har du en drøm om å bli oppsøkt av kunder som har fått både gode råd og relevant informasjon fra deg, ja da kan du trygt lese videre. Hvis du derimot sverger til god gammeldags markedsføring hvor du kun forteller kunden hva du selger og bruker opp markedsføringsbudsjettet på å skryte uhemmet av produktene- eller tjenestene dine, er det kanskje en ekstra grunn til å lese Les mer…

Hjelp, jeg har kjøpt elbil #2

Hvordan skal jeg lade den nye elbilen min? Fylling av drivstoff er kanskje den største overgangen fra fossilbil til elbil. Alle har vel hørt om rekkeviddeangst, og det vil vi helst unngå. En blå industrikontakt med eget B-jordvern og ladekabel som følger med bilen ble løsningen på hjemmelading for Morten Brusletto. Jeg har erfart at det grovt sett finnes tre typer lading; hjemmelading, bortelading og hurtiglading. Det som skiller de forskjellige typene lading er kabeltype, Les mer…

Hjelp, jeg har kjøpt elbil!

Vi skriver blogg for NAFs lesere om å eie elbil for første gang. Bli med og del våre erfaringer som fersk elbil-eier Nå er endelig bilen på plass! Nå er blå industrikontakt med jordfeilbryter type B installert på husveggen. Kun fakturaen fra elektrikeren på nærmere 8 000 kroner gjenstår å betale. Nå er vi klare for elbil, for første gang. Jeg har jobbet i bilbransjen noen år, så jeg er litt bortskjemt med nye biler. Les mer…

Vil vi savne Norwegian Wood?

Norwegian Wood musikkfestival er symbolet på late sommerdager i Frognerbadet, godt hjulpet av en artistliste uten sidestykke og en helt spesiell stemning. I dag skulle den 27. festivalen ha startet, men etter noen ugreie år måtte sommerens festival avlyses. Stadige eierskifter og nye koster har regjert de siste årene, inntil konkursen rammet i fjor. I skrivende stund er også årets eier begjært konkurs, og Norwegian Wood er strøket av alle festivaloversikter for 2018. Hva bringer Les mer…

Er Kotlers fire P’er moden for den analoge dynga?

De fire P’ene har i lang tid stått sentralt i marketing-mixen. Men står de like sterkt i vår digitaliserte tidsalder? Holder det å spørre etter produkt, pris, utsalgssted og kommunikasjonsaktiviteter for å oppsummere et selskaps marketing-mix i en digital tidsalder? Hva tror du? I likhet med AIDA har Kotlers fire P’er fra 1960-årene vært gjenstand for lokale tilpasninger og radbrekking gjennom årene. I den originale utgaven er det fire sentrale elementer å forholde seg til. Les mer…

Gjelder ikke AIDA lenger?

Det er over hundre år siden reklamemakere første gang brukte kommunikasjonsmodellen AIDA for å bevisstgjøre stegene fra kunden ble oppmerksom på et produkt eller en tjeneste, til de gikk til innkjøp. Men har en slik modell laget på 1800-tallet noen relevans i vår digitale tidsalder? Dagens moderne digitale markedsførere snakker mye om å føre folk gjennom the Funnel, eller kjøpstunnelen, som det også kalles på norsk. Det er også stadig økende oppmerksomhet rundt kjøpsreisen, altså Les mer…

Er de gode gamle kommunikasjonsmodellene passé?

Er all kunnskap om analog kommunikasjon moden for søppeldynga? Er tiden over for AIDA og Kotlers fire P’er, for ikke å snakke om retorikkens grunnsteiner*, etos, logos og patos, egenskapene som ifølge retorikken skal til for å overbevise. Er de like gyldige i en digital tidsalder som for 2 500 år siden? For mange av oss faller det naturlig å starte en samtale med å presentere seg og fortelle hvor man kommer fra, for å Les mer…

Tar du ditt publikum på alvor? Da bør du vurdere denne boken

Minianmeldelse. Edgar Valdmanis: Bedre presentasjoner på 1-2-3. Hegnar Media. Alt du ser er en rygg og et bakhode, og ordene som kommer ut av munnen er akkurat de samme som på PowerPointen, selvsagt uten mikrofon. Har du sett denne personen i det siste? Antageligvis. Nå er det hjelp på vei. Den erfarne kommunikasjonsmannen Edgar Valdmanis har utgitt boken Bedre presentasjoner på 1-2-3, og det burde bli en bibel for alle som presenterer. Og presentere gjør Les mer…