Innholdsmarkedsføring handler om å bygge opp troverdighet og tillit med kunder og forbindelser. Det handler om å skape forhold som gjør at kundene ikke bare kommer tilbake gang på gang, men også anbefaler deg til sine forbindelser. Det oppnås ved å kommunisere relevant og interessant innhold, innhold som gjør at mottageren lærer noe og får tillit til avsender. Et viktig element her er at innholdsmarkedsføring bruker en journalistisk uttrykksform som skaper både interesse og troverdighet.  

Innholdsmarkedsføring handler ofte om å fortelle historier, og video har en naturlig plass i denne sjangeren.Målet er at kundene skal opparbeide en slik tillit og kjennskap til deg at de automatisk velger deg som leverandør, gang på gang.Ikke bare det, de skal kjenne deg så godt at de fungerer som dine misjonærer i markedet.  

Har du en historie? 

Innholdsmarkedsføring skriker etter relevant og interessant innhold. Men ikke alle har ressurser og kompetanse til å produsere innhold på dette nivået. Finnes det økonomisk forsvarlige måter å få til det på?   

Selvfølgelig gjør det det!  

Du har garantert historier som vil vekke oppmerksomhet og interesse hos dine interessenter. Forskjellen fra tradisjonell reklame er at du kan gå mer i dybden og konsentrere deg om hva som er interessant for kunden, ikke for deg. Dessuten er leseren mye mer åpen, siden hen har funnet frem til deg selv og ikke blitt avbrutt av reklame. Og som regel kan hver historie deles opp i flere deler, slik at målgruppen følger deg over tid og dermed blir bedre kjent med deg. For ikke å snakke om at både produksjon og distribusjon fort blir rimeligere enn i den tradisjonelle reklameverden.  

Hvordan kan du bruke innholdsmarkedsføring? 

Folk oppsøker sosiale medier for å bli underholdt og se hva som skjer med venner og bekjente. De er ikke der for å kjøpe noe. Det er derfor gode historier og relevant informasjon fungerer mye bedre enn tradisjonell reklame på sosiale medier.   

Hva med video? 

Ekspertene spår at snart vil 80 prosent av alle innlegg på sosiale medier være videobasert, og det skal publiseres hyppig, helst uten pauser. Den samme tendensen ser vi på pressesiden hvor video stadig oftere er en del av en pressemelding.  

Demokratisering av innholdsmarkedsføring 

 

I Basicfamily kaller vi det demokratisering av innholdsmarkedsføring. Med det mener vi at det ikke bare er store mediebedrifter og internasjonale konsern som skal kunne ha glede av denne moderne markedsføringsmetoden. Nei, vi tror at ved å tenke smart og planlegge godt, kan også mindre aktører publisere sine egne historier med suksess. Ikke bare på SoMe, men også på egne web-sider, i en podcast*, med et webinar*, eller rett og slett i en pressemelding, trykksak eller blogg. Desto flere plattformer man kan spre sin historie på, desto bedre bruk av ressursene.  

Ta kontakt så kan vi se hvordan du kan gjøre det! 

*Podcast er en måte å publisere lyd- og videoopptak på internett. Disse kan spilles av på PC, nettbrett, mp3-spillere og smarttelefoner. En podcast har ofte form som et radio- eller TV-program og kan avspilles når brukeren selv ønsker det.  

*Webinar er et direktesendt seminar/kurs der deltagerne på webinaret kan se foredragsholderens skjermbilde, samtidig som de hører på foredragsholders forklaring på hva som skjer. Webinar varer vanligvis mellom 30 og 60 minutter og deltagerne kan stille skriftlige spørsmål eller kommentere underveis.